Remmen

Achterrem vloeistofreservoir


Afdekkap


Voorrem vloeistofreservoir


Controlepunten

  • De remmen moeten voldoende druk opbouwen. Dit betekent dat de remhendel niet tot aan het handvat ingeknepen mag worden. Als de remhendel ingeknepen wordt mag er in het begin geen remwerking zijn, de zogenaamde vrije slag.
  • Controleer de remblokken (voor- en achterrem) op de dikte van de remvoering. Als de remvoering minder is dan 1.5 mm vraag dan aan de dealer om de remblokken te vervangen om schade te voorkomen.
  • Controleren van remvloeistofniveau (voor- en achterrem). Bij een tekort aan remvloeistof kan lucht het remsysteem binnendringen, waarna de remwerking mogelijk minder effectief is. Een laag remvloeistofniveau wijst mogelijk verregaande remblokslijtage en/of lekkage in het remsysteem. (foto remvloeistofreservoir)
  • Controleer de remschijf op gelijkmatige slijtage en beschadigingen.
Achterrem schijf (geel ABS kabel)


Voorrem schijf (geel ABS kabel)


ABS (antiblokkeersysteem)

Controleer:

  • ABS-lampje op het dashboard. Blijft dit lampje branden is er een systeemstoring in het ABS-systeem. De remwerking zal prima functioneren alleen bij een remming waar de remcapaciteit wordt overschreden zullen de wielen blokkeren.
  • ABS-kabel op scheuren en/of breuken. (foto remschijf)
  • Pulsgever en pulsontvanger schoon en onbeschadigd zijn. (foto remschijf)
  • De ABS zekering van de ABS-pompmotor. Deze bevind zich onder het zadel en kun je onderzoeken bij een ABS-storing. Is de zekering niet beschadigd raadpleeg dan de dealer.
  • De accuspanning: Deze moet in goede conditie zijn, bij een te lage spanning in de accu kan het ABS-systeem falen, met als gevolg bij een remming waar de remcapaciteit wordt overschreden de wielen blokkeren.

Schrijf je nu in!

En haal snel je rijbewijs

Schrijf je nu in voor een van onze opleidingen, klik  hier  en vul ons inschrijfformulier in.

Autopakketten

Wat kost het allemaal

Klik  hier om te lezen welk pakket bij jou past!