Aandrijving

Aandrijfketting tandwiel


Er zijn drie soorten aandrijving:

  • cardan
  • ketting (Yamaha XJ6 foto)
  • getande riem

Controlepunten cardan

  • Een cardanaandrijving is onderhoudsvriendelijk. Je moet dit controleren op olielekkage.

Controlepunten aandrijfketting

  • Bij het controleren van de spanning van de aandrijfketting mag er geen gewicht op de motorfiets rusten. Spelling moet 3 à 4 cm zijn, te meten aan de onderkant in het midden (tussen voor- en achter tandwiel).
  • Regelmatig de ketting en tandwielen controleren op slijtage. Indien de spelling op de aandrijfketting te groot is moet dit worden bijgesteld. Dit wordt gedaan om het achterwiel iets verder naar achteren te plaatsen (advies om bij een dealer te doen).
  • Voor een langere levensduur van de aandrijfketting is het verstandig om deze regelmatig te smeren met speciaal kettingvet. Indien mogelijk het liefst na de rit als de ketting nog warm is dan verdeelt het vet zich beter over de aandrijfketting en tandwielen.

Controlepunten getande riem

  • De riem mag niet uitgedroogd zijn.
  • De tanden mogen niet versleten zijn.

Aandachtspunten

Veel voorkomende aandrijving is de ketting. Dit is de aandrijving die het meeste onderhoud nodig heeft (smeren en op spanning houden). Bij de meeste motorrijders die deze aandrijving hebben op hun motorfiets krijgt dit nauwelijks aandacht! Bij geen onderhoud kan dit resulteren in overslaan of breken van de ketting. Als je de aandrijfketting en tandwielen de onderhoud geeft die het nodig heeft zal de levensduur 2 tot 3 keer zo lang worden. Dit is interessant want vervanging van aandrijfketting en tandwielen kan erg duur zijn.

Schrijf je nu in!

En haal snel je rijbewijs

Schrijf je nu in voor een van onze opleidingen, klik  hier  en vul ons inschrijfformulier in.

Autopakketten

Wat kost het allemaal

Klik  hier om te lezen welk pakket bij jou past!